Κυριακή, 25 Νοεμβρίου 2012

"Το όνειρο του Γιόμο"
Συντάκτρια Φαρδή Κυριακή

Πρόκειται για μία ιστορία από τη Γκάνα η οποία βρίσκεται δημοσιευμένη στο βιβλίο "Παραμύθια από την Αφρική" (Επιμ. Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λ, Εικονογράφηση Φουντουκλής Α., (2002), Παραμύθια από την Αφρική, Αθήνα: Πατάκη). Η ιστορία αναφέρεται σε έναν φτωχό άνθρωπο που το όνομά του ήταν Γιόμο και είχε ένα όνειρο: να αποκτήσει κάποτε μία ακριβή φορεσιά. Μετά από πολλούς κόπους και οικονομίες ο Γιόμο κατάφερε να αποκτήσει τη φορεσιά που ονειρεύτηκε. Τη φόρεσε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι που έλιωσε. Τότε άρχισε να τη μετατρέπει στην αρχή σε γιλέκο, μετά σε σκούφο και τέλος σε ένα κουμπί. Όταν έλιωσε το κουμπί ο Γιόμο το έκανε παραμύθι επειδή είχε μάθει να μην απελπίζεται.
Ο Γιόμο με τη φορεσιά του (ζωγραφιά του Φουντουκλή, Α από το βιβλίο "Παραμύθια από την Αφρική".)


Η ιστορία αυτή μπορεί να αποτελέσει μία θαυμάσια αφορμή για την αρχή μίας σειράς δραστηριοτήτων με διαπολιτισμικό προσανατολισμό και διάφορες μεθοδολογικές προσεγγίσεις (σχέδιο εργασίας για τα παιδιά που ζουν στην Αφρική και σε άλλα μέρη του πλανήτη, θεματικές προσεγγίσεις για τη φτώχεια, για τα δικαιώματα του παιδιού κ.α.). 

Παιδαγωγικές πρακτικές που μπορούν να εφαρμοστούν μετά την αφήγηση θα μπορούσαν να ήταν:

Πολιτισμικές δραστηριότητες: 1) Ο τρόπος ζωής των παιδιών στην Αφρική μέσα από φωτογραφίες, βιβλία, βίντεο, παιχνίδια. 2) Ήθη και έθιμα. Παραδοσιακές Ενδυμασίες. 3) Άλλες ιστορίες ή παραμύθια από την Αφρική.
Εικαστικές δραστηριότητες: 1) Ζωγραφική του Γιόμο. 3) Κατασκευή του Γιόμο σε κούκλα κουκλοθεάτρου. 4) Αναπαράσταση της φορεσιάς του σε ύφασμα με επικόλληση μικρών πολύχρωμων κομματιών υφάσματος σε ένα άλλο μεγαλύτερο πανί.
Θεατρικό παιχνίδι: 1) Αυτοσχεδιασμοί αφρικάνικων χορών. Αυτοσχεδιασμοί ευρωπαϊκών και παραδοσιακών ελληνικών χορών. Συζήτηση για τις ομοιότητες και τις διαφορές. 2) Αυτοσχεδιασμός με τη διαδοχή των γεγονότων (πώς η φορεσιά γίνεται γιλέκο, σκουφί, κουμπί). 3) Ελεύθερος αυτοσχεδιασμός του παραμυθιού (ενδεχομένως με την προσθήκη διαλόγων ανάμεσα στον Γιόμο και τους συγχωριανούς του). 4) Κουκλοθέατρο με σκηνές από τη ζωή του Γιόμο.
Γλωσσικές δραστηριότητες: 1) Διατυπώσεις ερωτήσεων, απαντήσεων. Αναδιήγηση της ιστορίας. 2) Το βιβλίο του Γιόμο. Τα παιδιά αφηγούνται με τις ζωγραφιές τους την ιστορία. Γράφουν τις δικές τους λέξεις ή φράσεις για τις εικόνες που ζωγράφισαν.

Φυσικά μπορούν να επινοηθούν πολλές άλλες δραστηριότητες με διαθεματικό χαρακτήρα οι οποίες είναι δυνατό να διαθέτουν συμβατούς στόχους με το ΑΠΣ και το ΔΕΠΠΣ ώστε να εμπλουτιστούν οι προηγούμενες προτάσεις.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία.

Βαφέα, Α. (2002). Το πολύχρωμο σχολείο. Αθήνα: νήσος.
Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση. (Επιμ. Δαμανάκης, Μ., Μτφ. Αλεξανδροπούλου, Α.) Αθήνα: Gutenberg.
Βερνίκος, Ν. (2002). Πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Κριτική.
Γκότοβος, Α. (2002). Εκπαίδευση και Ετερότητα. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Νικολάου, Γ. (2011). Διαπολιτισμική διδακτική. Αθήνα: Πεδίο.
Παλαιολόγου, Ν., Ευαγγέλου, Ο. (2003). Διαπολιτιμική Παιδαγωγική. Εκπαιδευτικές, Διδακτικές και Ψυχολογικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Ατραπός.
Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Λ. (2002). Παραμύθια από την Αφρική. Αθήνα: Πατάκης.
Τσιάκαλος, Γ., (2012). Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Φαρδή, Κ. (2005). "Η Τέχνη κοντά στο δίγλωσσο παιδί ή Πώς το "όνειρο του Γιόμο" ζωντανεύει στο νηπιαγωγείο". Σύγχρονη εκπαίδευση, Τεύχος 143, σσ 64-70.
 


   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου